Càncer de pàncrees

AXL com a biomarcador en el càncer de pàncrees

El càncer de pàncrees és un dels tumors més agressius del tracte digestiu, on la majoria dels pacients moren en gran part perquè els tumors es diagnostiquen tard, quan ja no són curables.

La posició del pàncrees dins de l’organisme, està al darrere d’estómac i còlon i en contacte íntim amb altres òrgans del cos humà com el duodè, la via biliar, les artèries i venes intestinals, l’aorta, etc., fa que el tumor envaeixi altres òrgans i s’estengui amb rapidesa.

El CSIC ha fet un descobriment que segurament ajudarà a millorar el benestar de les persones, amb un estudi on ha descobert com detectar de manera precoç el càncer de pàncrees amb una anàlisi de sang.

Estudi d’una nova proteïna

En aquest estudi es descriu una nova proteïna on que es pot detectar en sang, com un nou biomarcador pel càncer de pàncrees. Els tumors de pàncrees, tot i que no són els que tenen més incidència passen a ser els tercers causants de les morts relacionades amb el càncer a Europa i USA, i això es deu al fet que tenen els pitjors índexs de supervivència. Només un 10% de pacients diagnosticats sobreviuen 5 anys.

El principal problema radica en el fet que els tumors es diagnostiquen massa tard, perquè quan el tumor està localitzat no dona símptomes aparents. Així doncs, quan l’oncòleg pot fer el diagnòstic en molts dels casos, més del 80% dels pacients ja tenen metàstasi i, per tant, no pot operar-se. Els tractaments en aquests casos (quimioteràpia), a més de tenir efectes secundaris importants, no són eficaços.

Trobar biomarcadors pel diagnòstic precoç

Així doncs, per tal de canviar aquestes estadístiques resulta clau trobar biomarcadors pel diagnòstic precoç, com el que presentem en l’estudi. Es tracta d’una proteïna que s’expressa a les membranes de les cèl·lules tumorals, però que pot processar-se i alliberar-se a la sang. Hem descobert nivells elevats d’AXL (aquesta proteïna) només en els pacients amb càncer de pàncrees.

Pots tenir més informació en el següent article:
El CSIC descobreix com detectar de manera precoç el càncer de pàncrees amb una anàlisi de sang

L’Escola Mare de Déu de Montserrat i el model de formació basat en professionals del sector

Neus Martínez-Bosch, docent del cicle de grau mitjà de Farmàcia i Parafarmàcia i investigadora del IMIM-Hospital del Mar, ha participat en aquest estudi, que sens dubte és un avenç molt rellevant per al tractament del càncer de pàncrees.

Si vols aprendre més sobre aquesta i altres patologies, vine a l’FP de l’Escola Montserrat i prepara el teu futur professional amb els Cicles Formatius d’àmbit sanitari a Rubí.